Saturday, January 29, 2011

Guitar

rasa menyesal tak bawak gitar sem ni. nak praktis tuk dinner nanti pun susah. actually, i have made the wrong move beli gitar tu. aku rasa gitar tu tak kene dengan aku. yela, mula-mula dulu memang taksub dengan Gibson Les Paul. tengok banyak legendary guitarist pakai so memang tempting gile r...so aku pun angkat yang replica punye satu. takkan nak angkat yang original punya yang RM24k tu. gile baik aku kahwin kalau ade duit banyak tu. orang cam Joe Wings tu layak la pakai gitar tu sebab memang die legend. Megat ACAB plak pakai sebab die memang orang kaya. member aku cakap carpet rumah die je da tinggi betis. ye tak ye je.

sebenarnya, setelah aku try sedikit sebanyak gitar-gitar yang ade kat muka bumi ni, (sebenarnya berapa banyak je aku pnh try), aku rasa aku selesa pakai Ibanez atau Fender. tapi alang-alang dah ade gitar yang satu ni, aku pakai je la sampai jahanam. ini pun dah ade crack sebab bagi orang pinjam hari tu. walaupun replica, tapi harga die RM1,600 beb. kalau beli Ibanez boleh dapat ICT700 yang second hand punye tak pun mungkin RG Series yang baru Japan made punya. aku memang mengidam ICT700 tu. tapi die sound metal. takut kalau main lagu biase tak kene plak nanti. tapi memang meleleh la tengok. kalau Fender, aku minat yang Telecaster. tu la dulu tak pikir panjang nak beli. nanti la dah keje nanti baru angkat yang lain. sebab sekarang bukan prioriti lagi. kalau aku nak beli pape pun aku cadang nak angkat efek je. maybe nak angkat Zoom sebab ade banyak bunyi. senang r nak main dalam bilik syok2 sendiri.

sepatutnya, aku kena tanya orang-orang yang betul-betul pro dulu. bukan tanya kawan-kawan. lagi satu, aku tak tau pulak ade pantang-larang yang gitar ni tak boleh bagi orang lain pinjam. tu yang jadi crack tu. sound die ade lari sket tapi still boleh main lagi. aku dah anta kat guitar tech pun orang tu cakap da tak boleh repair lagi. sampai macam tu skali. takpelah, benda dah lepas.

tapi yang paling penting, kena mahirkan skill dulu. aku ade masalah sket sebab aku ni jenis yang gigil. bukan aku kena parkinson tapi tangan aku memang senang gigil. so aku jadi gelabah sket kalau nak main part-part yang detail macam plucking dan solo. nanti meraban ntah mane aku petik. tapi kalau strum aku ok la. aku bukanlah bercita-cita nak jadi pemuzik tapi setakat suka-suka je. so kalau aku ada masa terluamg baru la aku praktis.

lepas raya cina nanti ada performance untuk dinner. band aku bawak lagu Wings - Nasib Kita dengan Weezer - Island in the Sun. lagu Weezer tu aku dah pernah bawak dulu masa dinner asasi so takde masalah la. yang jadi problem sket lagu Wings tu sebab lagu tu agak tinggi level die. banyak back up solo and synchronization kene mantap. kalau lari memang out gile r. tapi aku nak gak bawak lagu tu sangat-sangat. oh, lagu Wings tu aku main bass. aku tukar dengan Sheng sebab die tak nak main bass. yang menjadi masalahnya, diorang ni susah nak ajak praktis. macam2 hal la masing2. awek la hape la. pape pun, harap semuanya berjalan lancar. nanti aku upload video.

No comments:

Post a Comment