Friday, March 11, 2011

Wayang Gambar

Aku suke tengok movie yang same berulang kali, you have problem with that?

Ye, aku suke tengok movie yang same banyak kali (herein after refers to ‘movie tu’). Banyak sebab die. Aku boleh list satu2 kat sini. Perlu aku nak mention kat sini, walaupun sedikit riak tetapi belum capai tahap takbur, yang aku ade 2 external hard disk yang sarat dengan movie2 dan sedikit sebanyak (banyak sebenarnye) video klip, lagu2 dan software. So banyak movie dalam simpanan aku yang aku belum tengok lagi. Setiap kali aku nak tengok movie, aku akan scroll mouse ‘Greenlight Specimen’ aku sampai bawah, cari movie yang sesuai dengan mood aku mase tu. Scroll punye scroll, last2 aku end up tengok movie yang aku dah ulang 5, 6 puluh kali. Padahal banyak lagi movie yang aku tak tengok lagi. Sebabnye?

Point aku paling utama, movie tu aku dah tau best ke tidak. Better aku tengok movie yang aku dah tengok tapi best daripada movie yang aku tak sure best ke tak sebab belum tengok lagi. Risiko tu beb kalau nak tengok movie yang belum pernah tengok lagi. Aku cukup menyirap darah jantan aku kalau aku tengok satu movie tu, ending die cam sial. Dan ini jugak salah satu sebab aku wat entry ni. Aku baru tengok satu movie ni bernama No Country for Old Man. Sumpah cam bangang. Kalau aku jumpe tuan director Ahmad Nisfu Syaaban die, sumpah aku katuk kepala die. Intro ok la, slow dan agak membosankan tapi boleh tahan la lagi. Mase tengah2 tu da makin best. Hero dah start tunjuk terror walaupun takdela sampai cam Rambo yang boleh tembak GPMG sebelah tangan. Pastu hero pun start la buat plan nak kenekan orang jahat, standard la citer omputih kan… TAPI!!! Tup2 HERO TU MATI PLAK. Kepala bana die la. Pastu tibe2 sambung cite pasal orang lain lak. Hero tadi terus lenyap dari plot cite. Ape kes?? Ending cite tu sheriff dalam cite tu letak jawatan. Aku tak nampak langsung significance die kat situ. Sape la jahanam buat cite camni. Buang mase aku je. Siyes buang mase. Dah la sekarang ni mase dah pack. Assignment melambak. Mid-term lagi. So kalau dapat curi2 mase tengok movie tu kira heaven la. Tu yang jadi camni rase cam nak mengamuk. Ok, emo di situ.

Satu lagi, bagi aku, setiap movie tu ade sentimental value die. Bukan aku nak tengok movie tu banyak kali sebab movie tu best, tapi ade sumthing kat movie tu yang memberi kenangan nostalgia kepada aku (nada blues di situ). Contohnye, cite Silk, mengingatkan aku zaman tengok movie beramai-ramai mase asasi dulu. Pursuit of Happiness, mengingatkan aku zaman baru beli laptop dulu. Banyak lagi la. malas aku nak list.

Another point is, aku suke tengok movie lame2, yang aku dah tengok kecik2 dulu sebab nak recall balik zaman kecik-kecik. Tapi yang paling penting nak tengok betul2 la cite tu sekarang. Dulu kecik2 tengok tak paham sangat. Die gelak ko pun ikut gelak cam orang bangang padahal tak tau apsal die gelak. Dulu kecik2 nak bace subtitle pun kene mengeja so ape kejadahnye nak paham. Sekarang la nak pahamkan balik. Stuggle tak? Contoh2 citer tu macam Jumanji, Hook, Edward Scissorshand, Batman, Mortal Kombat, The Mighty Duck, Con Air, Indiana Jones dan macam-macam la. Sape tak pernah tengok citer2 ni aku tak tau la die hidup zaman ape. Ni antara filem2 feveret aku sepanjang zaman la.

So ape-ape pun, sebagai konklusi, citer No Country For Old Man tu memang cam bangang. Sekian.

2 comments:

  1. sama la dengan aku. aku akan tengok cite tu sampai bosan. kadang-kadang sampai sebulan aku tengok cite tu.

    ReplyDelete
  2. Ak pon 100 kali tengok citer jumanji, batman, con air, mortal kombat, hook n indiana jones :-P

    ReplyDelete