Tuesday, March 1, 2011

hair style

aku nak story sejarah hairstyle aku sejak dari kecik sampai la ni.

masa aku sekolah rendah, i mean, sepanjang sekolah rendah for like 6 years, rambut aku sikat tepi je. tau kan sikat tepi camne rupe die? aku malas la nak upload gambar contoh. disebabkan bapa aku merupakan cikgu sekolah yang berdisiplin dan rapi orangnya, maka beliaulah yang menyikatkan rambut aku mula-mula dulu yang sepertimana style rambut beliau. aku tak pernah sikat lagu lain sebab tak reti dan aku takut tak kene dan yang paling betul alasannye, bapak aku tak bagi. aku kan anak baik, so kene la dengar cakap bapak aku. so jadi la aku seorang nerdy-skema-badut sepanjang sekolah rendah tu. masa tu gi sekolah pakai baju besar hasil turun-temurun abang2 aku, pastu jadi pengawas barua sekolah, pakai tie sampai ke zip seluar, pakai spek mata bulat cam harry potter, memang nerd gile babeng punya style. kalau ade mesin cahaya masa Doraemon, nak je aku gi mase tu balik terajang aku yang kecik2 mase tu. hahaha

naik sekolah menengah, dah pandai wat style sket2. masa form 1 still lagi kot sikat tepi tapi kadang2 da pandai sikat belakang. terpengaruh citer yakuza la kat komik mase tu. kan yakuza ke, mafia ke, rambut sikat belakang? beselah budak baru nak naik, ade je lah ikutan masing-masing. nak jadi gengster konon. naik form 2, aku dah suke wat rambut pacak-pacak atau budak2 ni sebut 'spikey'. ha masa ni Linkin Park tengah meletop di pasaran. so sume orang nak wat rambut cam Mike Shinoda. nasib baik peraturan sekolah tak boleh dye rambut, kalau tak memang da kaler merah da rambut budak2 masa tu. masa ni rasa cam hot je kalau wat rambut camtu. kalau gunting rambut kat kedai, tukang gunting tu siap tanya lagi, "nak wat rambut spikey eh?" padahal tukang gunting tu orang tua beb. naik form 3 plak, aku suke wat style sikat rambut ke depan tutup dahi sket. masa ni terikut fesyen grunge ala-ala Kurt Cobain. disebabkan rambut aku ni jenis kembang dan kasar, so pagi2 tu dapat la rambut tu jadi cantik je sebab basah lagi dengan gel. masuk tengah hari sket, da kering, da macam orang iban temenggung jugah plak jadinya. ada skali tu aku kene naik perhimpunan sebab nak jadi contoh tauladan "fesyen rambut yang tidak dibenarkan di sekolah" sebab selebet macam orang tak terurus. terima kasih kepada Cikgu Ahmad Kamal Mad Dom sebab bagi aku glemer hari tu.

naik form 4, aku da tak ikut fesyen mane2. ikut suka hati je. kadang2 wat spikey, kadang2 sikat tepi, kadang2 tak sikat langsung, kadang2 botak. sampai ade skali tu kene sound dengan cikgu sejarah aku sebab rambut serabai tak sikat. pastu nak demerit rumah sukan aku 5 markah. ntah hape2 lah sekolah tu. so macam tu je la fesyen aku sampai aku abes sekolah.

so bila masuk asasi, bila da masuk tempat belajar yang dah tak rigid pasal rambut, aku pun da malas nak berfesyen. rasa macam dah tak mencabar. hahaha. so sampai la ni, aku bese wat style rambut kemas je. sisir ke belakang sket, pastu kacau dengan jari bagi tak nampak cam teratur skema badut sangat. selalunya aku botak je sebab malas nak tune rambut hari2. botak la senang. pas mandi pakai baju terus gi kelas. tak payah ngadap cermin. lagipun aku tak suke pakai minyak rambut. dulu mase sekolah memang aku selalu gak botak. dalam setahun tu ada la 3, 4 kali aku botakkan kepala.

sebenarnya aku teringin gak nak bela rambut panjang2 sampai bahu ke. style gak. tapi rambut aku tak sesuai bela panjang. die menebal je susah nak nampak panjang. serabut gile jadinye. paling panjang rambut aku pernah ada pun sampai tutup tengkuk dan telinga je. masa tu aku kerja pam minyak lepas abes asasi. itupun sebab malas dan takde masa nak g gunting masa tu. aku sebenarnya tak tau rambut aku sesuai style macam mane. tapi kalau aku tanya orang, besenya orang cakap aku rambut pendek ok tapi jangan sampai botak. tapi aku paling prefer botak la. nampak sangat man-ly ouh. hahaha. tapi yang penting! aku nak mention kat sini, yang aku tak pernah wat rambut belah tengah tau belah pepek atau yang sewaktu dengannya. sebab bagi aku orang macam tu sumpah macam bastardized-bajet-muka-jambu-pussy-licker macam backstreet boys eat shit wannabe. hahaha bagi yang pernah wat tu, no offense eh. hehehe

No comments:

Post a Comment