Tuesday, September 14, 2010

Rokok….?

Mase lepak kat kedai Apple Burger, KK bawak skali member die budak Mozac dulu. Name Hanif jugak. Budak NAVY kat Kota Kinabalu. Die ni sumpah lawak, banyak cakap, pastu wat ayat bajet2 skemarama. Tapi die ni tak smoking walaupun die ni askar.
Aku tanye la die, ‘eh ko tak isap rokok ke?’
Die jawab, ‘tak, ape la ko dapat kalau ko isap rokok?’
Mak aih, die sekolahkan aku. Sentap mak mase tu. Aku selamber je la quote ayat Toche bagi kat aku dulu, ‘isap rokok ni seronok weh’. Die keep on ulang ayat tu tapi ade la tambah2 sket cam membazir duet la, kesihatan la ape la, bese la ayat2 lapok. Aku pun mati kutu la. Da benda tu memang betul. KK diam je dari tadi terus menyampuk, ‘ko cakap la ape pun, aku rase nak isap rokok, aku isap. Ko tak nak isap, ko punye pasal. Masing2 da besar.’ Make sense la jugak. Yela masing2 da besar panjang, da tau mane baek buruk. Bapak aku pun da tak heran aku nak isap rokok. Dulu kecik2 kene bantai beb tapi lame2 da tak makan saman die pun malas nak amek port da.
Pasal rokok ni, ntahla, aku pun tak tau nak cakap ape. Da lame jugak aku smoking. Memang membazir duet and takde pekdah ape pun. Ade la jugak kadang2 aku dengar orang cakap rokok ni release tension la, hilang stress la. Aku rase same je pun. Kalau aku tension ke ape takde pun berkurang kalau smoking ni. Mule2 dulu start sebab boring duk asrama sekolah, takde cabaran la kalau ikut peraturan je. Wat la salah sket ye tak? Ade jugak orang cakap isap rokok ni macho. Macho ke? Aku tak penah plak rase camtu. Kalau boleh aku taknak pun orang laen tau aku smoking. Aku da kapel dengan awek aku dulu berapa bulan baru terkantoi aku smoking. Kat U plak, da sem 5 ni pun ade kawan aku tak tau aku smoking. Tapi sebenarnye tengok muke pun orang da leh agak. Haha. Bukan nak ckp ape la, sebenarnye banyak jugak aku wat kawan daripada rokok ni. Daripada point nak pinjam lighter je trus bleh ngam. Haha. Lagipun smoker dengan smoker memang senang nak masuk and lepak. Tapi jangan tak tau, daripada rokok jugak boleh jadi musuh. Contohnye cam member kedekut rokok, asyik pau rokok kite je, pun bleh jadi gaduh jugak ye tak?
Sebenarnye aku pun takde alasan kenape aku smoking. Boring kot… tapi yang penting aku takkan smoking sampai mati la. Ade la gak plan nak berhenti. Bile da tak boring nanti kot...haha. Abih camno??

No comments:

Post a Comment