Tuesday, August 31, 2010

Pengaruh muzik

Seiring dengan tumbesaran aku, pengaruh muzik aku pun berubah atau aku boleh kate membesar jugak. dulu mase kecik2 layan lagu Raihan, Blues Geng dengan Ukay's. pastu da masuk sekolah menengah berkembang la sket, da pandai menilai lirik. mase form 1 layan lagu Linkin Park. mase tu memang tengah top gile. hari2 buka radio kua lagu depa. sampai hafal la satu album Hybrid Theory tu. mase tu rakan cintan aku pun kemaruk band tu jugak. pastu masuk form 2 aku da start layan Butterfingers plak. ni plak pengaruh daripada budak2 Mozac a.k.a abang aku, Montel dan rakan-rakan mereka. mase ni la start pegang gitar. da start menilai muzik plak. mase ni jugak band Disagree tengah meletop. same yang takde kaset Disagree mase tu memang orang Planet Nameck la, bukan orang Bumi. ha mase ni la jugak pengaruh muzik Grunge sangat meluas. kalau ikut orang g jamming mesti takde lagu laen. Nirvana, Butterfingers, Muck, Chaise Lounge, Battlegrounds je la depa maen. mase ni ikut2 je tak reti sangat nak jamm lagi. ade skali je aku jamm jadik vocal lagu Royal Jelly. sampai la aku form 4, pindah sekolah laen, layan lagu international sket. mase tu feveret lagu The Strokes, Bowling Four Soups, Sum 41, Dashboard Confessional, Weezer macam2 lagi la. tapi satu pun tak lekat. aku layan je la lagu2 tu tapi tak la obses pun. lepas SPM masuk asasi, jumpe geng laen plak, da layan lagu metal sket. tapi modern metal la cam Trivium, Bring Me the Horizon. mase ni pun tak lekat jugak band2 tu. just pengaruh rakan2 je. mase ni plak meletup band2 indie. lagu2 depa ni easy listening dan catchy. tapi aku terbawak2 plak prinsip underground aku di mana tidak mem'favour' mainstream tetapi DIY. so aku pun tak layan sangat. diorang hebat wat lagu tapi diorang commercial sangat, sume orang tau, sume orang layan. nak dapat stuff pun senang. so memang lari la dari DIY mereka. bile da masuk degree, aku layan heavy metal cam Loudness, Iron Maiden dengan band2 rock kapak. pastu bile aku lepak2 dengan kaki2 die, baru la aku observe prinsip muzik betul2. cara nak perjuangkan hidup dan maruah dengan muzik. dengan mengkaji lirik2 dan asal-usul sesuatu lagu tu, barula kite tau ape yang band tu nk tunjukkan. tak semestinye lagu cinta tu cite pasal romance je. ade mesej tersirat die. pastu barula aku discover yang band-band rock lame ni banyak ketengahkan isu-isu bangsa dan agama dalam lagu depa. ade jugak yang pasal cara hidup dan kerenah manusia. barula aku tau kenape band2 lame lagu depa orang layan sampai skang. walaupun kite tau muzik ni mengkhayalkan kite kadang2, tapi kalau kite pandai extract intipati die, die jadi salah satu panduan dan guru kite jugak. so kesimpulannye, bagi aku, xde diskriminasi dalam muzik, asalkan band tu ade motif and matlamat yang die nak sampaikan, wajarlah kite layan dan sokong diorang. dan yang penting kite layan lagu tu sebab kite yang nk layan, bukan sebab radio slalu buka lagu tu, bukan sebab ramai orang layan lagu tu.

No comments:

Post a Comment