Monday, August 9, 2010

MELAYU

aku ade terbace satu artikel kt blog ni pasal asal usul melayu. aku xtau la boleh caye ke x. tp klu bende tu betul, sumpah melayu ni memang gempak gile. artikel tu cite, melayu adalah bani jawi yang berasal dari keturunan Keturah, isteri ketiga Nabi Ibrahim. Keturah ade 6 orang anak yang di mana menjadi 6 bangsa besar di dunia ni. antaranya adalah Bani Jawi iaitu Melayu kite ni dan kaum parsi. pastu banyak da aku xpaham. ntah ape lagi pecahan kaum2 die sampai la melayu kite ni. ade lagi die sebut yang Tanah Melayu ni adalah The Promised Land yang dicari-cari The Lost Tribe dulu. The Lost Tribe ni plak adalah pecahan dari 12 tribe Yahudi dulu. 2 daripadanya la yg jadi zionis sekarang. yang laen berpecah ke seluruh dunia. sebab tu la Hitler dulu banyak kali hantar ekspedisi rahsia pergi ke tibet. sebab die nak cari the lost tribe tu la. the lost tribe tu sentiasa berhijrah mencari the promised land tu sampaila ke tanah melayu kite ni. artikel tu jugak cite yang imam mahadi sebenarnye akan datang dari kepulauan tanah melayu. diorang macam da cantum2 fact yang diorang dapat. dan memang dari dulu lagi barat nak jajah tanah melayu ni sebab die da tau bende ni. sebenarnye banyak sejarah yang kite belajar tu dipalsukan. antara fact yang trigger aku adalah, kan dulu melaka terkenal dengan kerajaan maritim, dan sudah tentu die ade angkatan armada laut yang kuat. dan memang kite tau dulu dalam buku teks pun ade tulis yang kite ade orang laut yang handal. so macam mane portugis boleh terus je serang darat melaka dulu? takkan armada laut melaka biarkan je? lagipun dalam buku teks cakap kite xde senjata api. tp ade bukti penemuan meriam kat kapal lama melaka dulu. lagipun melaka ada hubungan diplomatic yang kuat dengan china. xkan kite xbertukar kepakaran senjata api dengan diorang. siyes aku cakap, budak sekolah jangan la bace artikel ni. kalau tak memang korang xtau la nak jawab ape exam nanti. lagi satu, kitab2 dan bukti kehebatan melayu melaka dulu ape je yang tinggal? sume orang putih da lenyapkan. diorang tinggalkan sulalatus salatin je untuk kite. pasal The Promised Land tu, bukan ke Semenanjung Tanah Melayu ni ngam2 je terlepas dari lingkaran api pasifik? so xde gunung berapi, gempa bumi ke tsunami ke. ade pn tempias la sket2. tanaman pun subur xmacam kat tanah arab tu kering kontang. pastu cuaca sekata je sepanjang tahun. xde musim2. xke pelik? macam mane la tanah melayu ni molek je kedudukan die? aku malas la nk quote ayat kt artikel tu. xsanggup aku nak cari balik. panjang gile artikel tu. tp catatan dahulu kala pasal The Promised Land tu ade gak ckp, nk sampai kt Land tu kene lalu 'jalan yg sempit', xke Selat Melaka yang dimaksudkan?
sape2 la yang malang terbace blog aku ni cube la bace artikel tu. fikir2 kanlah... ni aku bg link ALTER TERAHSIA BANGSA MELAYU

No comments:

Post a Comment